עיריית ירושלים מעריכה כי יידרש מאמץ מרוכז של חודשים בסיוע למגיעים מאוקראינה, ולפיכך הקימה דסק חירום טלפוני המאויש ע"י מוקדנים דוברי השפה ומתכלל עם רשות הקליטה את המענה והטיפול בעולים
העירייה פועלת לאתר וליצור קשר עם כל המגיעים לעיר מאוקראינה, על מנת שתוכל לסייע להם לאורך זמן: המוקד מחובר למאגרי מידע עירוניים, מרכז את רשימות המגיעים והפניות המתקבלות, מקבל עדכונים שוטפים ממשרד הקליטה ושאר גורמי הממשלה, דיווחי תושבים ומחלקות העיריה ופניות מארגונים ועמותות.
לאחר מיפוי הצרכים הראשוני, מספקת רשות הקליטה העירונית ליווי פרטני לעולים באמצעות אנשי מקצוע מומחים הנותנים מענה בתחומים השונים. מדובר באנשי שטח דוברי השפה, הנמצאים במלונות ובשכונות השונות ועובדים ישירות עם המשפחות הפונות/המדווחות על מנת לספק להן מענה מותאם וחוויית קליטה חמה וביתית.
כמו כן, מתכלל מערך החירום העירוני מידע על אנשי מקצוע, מאגר מתנדבים, מקורות סיוע וציוד קונקרטי. הפעלת המתנדבים כוללת ליווי, שינוע, הסדרי קליטה ופתרונות בירוקרטיים, פעילות הפגה ופנאי למשפחות ועוד.
מינהל החינוך העירוני קולט ילדים במוסדות החינוך ויספק עבורם בהמשך פעילויות שונות במלונות. השירות הפסיכולוגי ואגף הרווחה מעניקים תמיכה רגשית והדרכה לאלה הזקוקים לכך.
עד-כה הגיעו לעיר 130 משפחות, מתוכן כ- 180 עולים שוכנו בבתי מלון של משרד הקליטה (קיסר ועץ הזית, ליאונרדו וגרנד קורט), והצוותים המקצועיים עומדים איתן בקשר רציף.
נציגי השטח, כאמור, דואגים למיצוי זכויות כמו רישום לקופ"ח, הנפקת ת"ז, פתיחת חשבון בנק לזכאים וכו', והמתנדבים מלווים אותם לשירותים השונים ודואגים להשלים ציוד רפואי למי שזקוק.
משרד הקליטה מספק את פתרון הדיור בבתי המלון וכן ארוחות בוקר וערב והעירייה ערוכה לקלוט ולסייע לכלל המגיעים בשעריה.
בתוך כך, שנת 2021 שברה שיאים במספר העולים החדשים שנקלטו בירושלים. בנוסף, נתוני סקר מרכז צעירים שהתקיים בשנת 2021 מצביעים על מדד שביעות רצון גבוה של צעירים עולים מהחיים בעיר, כאשר 88% מהעולים הצעירים בירושלים מרוצים ומרוצים מאוד בירושלים!
הצלחה זו הינה פועל יוצא של השקעה מקיפה ומורחבת של הרשות העירונית לעלייה וקליטה, הפועלת בשיתופי פעולה עם המערכות הציבוריות הרלבנטיות, לעידוד עלייה ולקליטה מיטבית של העולים החדשים בעיר. הפעילות מבוססת על מודל הקליטה הייחודי הכולל רצף שירות לעולה, החל משלב טרום העלייה, ליווי בשלבי הקליטה הראשוניים בעיר ועד להשתלבות בקהילות ובשכונות.
ראשיתה של הפעילות המתבצעת ע"י צוותים המקצועיים של הרשות העירונית לעלייה וקליטה, בשיתוף משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), 'נפש בנפש' וגופים נוספים – היא בירידי הסברה בחו"ל וביצירת קשר בשלבי טרום עלייה, להבניית תשתית קליטה מותאמת ואינדיבידואלית עבור כל משפחה, בהתאם לצרכיה.
תכנון העלייה המוקפד כולל תפירת "חליפה אישית ללקוח", ומסייע במגוון תחומים: בירוקרטיה, תעסוקה, בחירת שכונת מגורים, שיבוץ למערכות חינוך, אקדמיה, בריאות, תרבות פנאי ועוד.
הליווי האישי בהגעה לעיר כולל עזרה בהסדרי הקליטה הראשוניים, להבטחת קליטה ונחיתה רכה, סיוע בהשתלבות בקהילות בשכונות והיכרות עם השירותים, באמצעות 18 מוקדי קליטה שכונתיים הפזורים במנהלים הקהילתיים ברחבי העיר, כולל קורסים מסובסדים להכשרה במקצועות ההייטק, שילוב ופיתוח קהילות עולים בעיר, סדנאות והרצאות בתחומים הרלוונטיים לעלייה, מידע וליווי אישי על ידי אנשי מקצוע – במגוון תחומים בהתאמה שפתית ותרבותית.
נתוני עליה בשנת 2021 במספרים:
• בשנת 2021 בסה"כ קיבלו שירות פרטני ומותאם אישית כ- 16,390 עולים ומועמדי עלייה שהתעניינו ותכננו את עלייתם לירושלים.
• מספר העולים שהגיעו לירושלים עמד על כ- 2,701: 1,055 מארה"ב, 680 מצרפת, 199 מרוסיה ו- 136 מבריטניה.
• קבוצת הגיל אליה משתייכים מרביתם היא קבוצת גיל הצעירים 18-35 (1,086) ולאחריה, למרבה ההפתעה, קבוצת האזרחים הוותיקים של גילאי 66+.
• מבין העולים, 1,364 דוברי אנגלית, כ- 740 דוברי צרפתית, 287 דוברי רוסית ו- 256 דוברי ספרדית.
• בעשור האחרון בחרו כ- 24,500 עולים חדשים לעלות לירושלים, מתוכם כ- 8,050 עולים מצפון אמריקה, 6,620 עולים מצרפת, 2,723 מרוסיה, 1,013 מאוקראינה, 1,256 מבריטניה ו- 650 מארגנטינה.
• מספר העולים שהגיעו בשנת 2016 לירושלים היה 2628, בשנת 2017 הגיעו 2603 עולים, בשנת 2018 מספר העולים שהגיעו עמד על 2414, בשנת 2019 עלו 2411, בשנת 2020 הגיעו לירושלים 2178 עולים ושנת 2021 עלו לירושלים 2701 עולים.
כאמור, מנתוני סקר הצעירים העולים בירושלים עולה כי בשנת 2021 מדד שביעות הרצון של העולים מהחיים בעיר היה גבוה מאוד ו- 58% מהעולים הצעירים בירושלים מרוצים מהחיים בירושלים וכ- 30% מרוצים מאוד!
ראש העיר משה ליאון: "עיריית ירושלים איתכם! נמשיך לסייע למגיעים לעיר מאוקראינה בכל האמצעים שבידינו. זוהי שעת משבר קשה, ואנחנו נעמוד לצידם, תוך שיתוף פעולה עם כלל הגורמים המסייעים ועם המתנדבים. אני מקווה שנזכה לראותם נקלטים באופן קבוע בעיר. ברוכים הבאים".
עיריית ירושלים קוראת לתושבי העיר המכירים משפחות עולים מאוקראינה לפנות למוקד החירום ולמסור את פרטיהם על מנת לחברם למערך הסיוע הפועל בעיר: 02-6295345 /02-6297475
קרדיט: אלה חודוס.